Jos sait sähköpostiisi viestin, jossa sinua pyydetään vastaamaan tietopyyntöön, kyseessä on asiakkaan tuntemiseen (KYC, Know Your Customer) liittyvä pyyntö, joka on osa rahanpesulain velvoitteita. Tässä ohjeessa kerromme, mitä sinun tulee tehdä.
Mitä tietopyyntö tarkoittaa?
Yritykset ovat lakisääteisesti velvoitettuja tuntemaan asiakkaansa. Tämä tarkoittaa, että heidän tulee kerätä ja ylläpitää ajantasaista tietoa asiakkaistaan ja heidän liiketoiminnastaan. Tietopyyntö on siis osa tätä prosessia, jolla varmistetaan, että tiedot ovat oikein ja ajan tasalla.
Kuinka vastata tietopyyntöön?
- Tunnistaudu: Klikkaa sähköpostiviestissä olevaa linkkiä. Linkki ohjaa sinut ensin sähköiseen tunnistautumiseen, jolla varmistetaan henkilöllisyytesi.
- Tutustu pyyntöön: Tunnistautumisen jälkeen avautuu varsinainen tietopyyntö. Tutustu huolellisesti kyselyn aiheeseen ja sisältöön.
- Aloita vastaaminen: Voit aloittaa vastaamisen klikkaamalla "Aloita"-painiketta.
- Vastaa osioittain: Tietopyyntö on jaettu useisiin osioihin, jotka näkyvät otsikoittain yläpalkissa. Kun olet vastannut kaikkiin tietyn osion kysymyksiin, osion kohdalle ilmestyy vihreä merkki.
- Lisätietoa kysymyksistä: Mikäli kysymyksen edessä on sininen i-painike, voit siirtää hiiren sen päälle nähdäksesi lisätietoa kyseisestä kysymyksestä.
- Tallenna ja jatka myöhemmin: Voit kirjautua ulos palvelusta milloin tahansa oikeasta yläkulmasta ja palata vastaamaan kysymyksiin myöhemmin. Vastauksesi tallentuvat automaattisesti.
- Tarkista ja lähetä: Kun olet vastannut kaikkiin kysymyksiin, tarkista vastauksesi huolellisesti. Ennen vastausten lähettämistä voit halutessasi ladata itsellesi PDF-tiedoston vastauksista. Lopuksi lähetä vastaukset tietopyynnön lähettäjälle.
Mitä jos en ole oikea henkilö vastaamaan tai minulla on kysyttävää?
Jos et ole oikea henkilö vastaamaan rahanpesulain mukaiseen tietopyyntöön tai sinulla herää kysymyksiä tietopyyntöön liittyen, ole suoraan yhteydessä sähköpostiviestin allekirjoittajaan.
Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei
Send feedback