(Ylläpito > Import)

Asiakastietoja voidaan tuoda massana Excel-tuontipohjien avulla, jotka pääkäyttäjä voi ladata tämän sivun alareunasta. Tuontiexceleitä on neljänlaisia:

  • Yritysasiakkaat - Tuontiexcel
  • Henkilöasiakkaat - Tuontiexcel
  • Ulkomaiset yritysasiakkaat - Tuontiexcel
  • Asiakasvastaavat (yritysasiakkaat) - Tuontiexcel
  • Yritysasiakkaiden liiketoiminta-alueet - Tuontiexcel

Taulukkoihin tallennetaan asiakkaiden tiedot, minkä jälkeen tiedostot ladataan ohjelmaan. Käyttöönotossa Excelit tuodaan suoraan ohjelmaan. Ettehän lähetä asiakkaiden tuontiexceleitä sähköpostitse tietoturvasyistä. 

SISÄLTÖ

Ennen käyttöönottoa (Uusi asiakas)

Excel-tiedostojen avulla saadaan tuotua asiakkaat sisään niin, että heti käyttöönotossa pääsemme hakemaan informaatiota julkisista rekistereistä ja mahdollisesti lähettämään ensimmäiset tietopyynnöt asiakkaillenne.

Yritysasiakkaiden olennaisia asiakastietoja ovat:

  • Y-tunnus
  • Yhteyshenkilön etunimi
  • Yhteyshenkilön sukunimi
  • Yhteyshenkilön sähköpostiosoite

Jos on tiedossa, että asiakkaan edustaja on ulkomainen henkilö, niin silloin on tarpeellista täyttää myös hänen puhelinnumero. Alla kuvakaappaus yritysasiakkaiden olennaisista tiedoista tuontiexcelissä.

Henkilöasiakkaiden olennaisia asiakastietoja ovat:

  • Etunimi
  • Sukunimi
  • Sähköpostiosoite

Alla kuvakaappaus henkilöasiakkaiden tuontiexcelistä, pakolliset tiedot merkitty keltaisella pohjalla: 
Ulkomaisten yritysasiakkaiden olennaisia asiakastietoja ovat:

  • Yritystunnus
  • Yrityksen nimi
  • Yhteyshenkilön etunimi
  • Yhteyshenkilön sukunimi
  • Yhteyshenkilön sähköpostiosoite 

Alla kuvakaappaus ulkomaisten yritysasiakkaiden olennaisista tiedoista tuontiexcelissä. 

Yritysasiakkaiden asiakasvastaavien olennaisia asiakastietoja ovat:

  • Yrityksen y-tunnus tai yritystunnus
  • Asiakasvastaavan etu- ja sukunimi

Alla kuvakaappaus yritysasiakkaiden asiakasvastaavien olennaisista tiedoista tuontiexcelissä. 

Asiakkaiden Excel-tuonnin voi tehdä myös itsenäisesti Exceleillä ja asiakkaita voi lisätä myös yksittäin käyttöönoton jälkeen.


Liiketoiminta-alueet -excelin avulla voidaan jaotella yritykset liiketoiminta-alueittain. Liiketoiminta-alueet voidaan aktivoida vain Genius-paketteihin. Liiketoiminta-alueiden määrittämisessä olennaisia asiakastietoja ovat:

  • Yrityksen y-tunnus tai yritystunnus (on löydyttävä jo järjestelmästä)
  • Liiketoiminta-alue (on löydyttävä jo järjestelmästä)

Lisätietoa liiketoiminta-alueiden perustamisesta ja määrittämisestä löydät täältä


Asiakastietojen tuonti (Nykyasiakas)

Pääkäyttäjä voi tuoda asiakastietoja tuontiexceleillä lataamalla ne ensin tämän sivun alareunasta. Asiakkaita voi lisätä järjestelmään myös yksittäin.

Vinkki: Yritysasiakkaiden asiakasvastaavien tiedot voidaan muuttaa järjestelmään massana Asiakasvastaavat (yritysasiakkaat) - Tuontiexcelin avulla.


Lataa tuontitiedostot alta:


xlsx
xlsx
xlsx
xlsx
xlsx

Oliko tästä vastauksesta apua? Kyllä Ei

Send feedback
Pahoittelut, että emme voineet auttaa. Anna palautetta, jotta voimme parantaa tätä artikkelia.